Förbifarten är viktig för hela Sverige

Igår kom ett viktigt beskedet från den borgerliga alliansen, nämligen att äntligen påbörja bygget av Förbifart Stockholm. Egentligen är det ju jätteknasigt att Sveriges huvudstad först nu får en förbifart – något som alla städer i Stockholms storlek i princip har. Istället har Essingeleden stått där sedan 60-talet och blivit trängre för varje år som gått. Till slut blir det naturligtvis outhärdligt. Människor som ska ta sig från södra Stockholm till norra, eller tvärtom, ska naturligtvis inte behöva åka igenom staden.

Projektet är ett jätteprojekt och beräknas kosta 28 miljarder (!). Kanske blir det ännu dyrare. Naturskyddsföreningen, som varit emot projektet hela tiden, befarar att Förbifarten blir en gökunge som äter upp alla andra satsningar. Det är faktiskt ett berättigad fråga efterom 28 miljarder är en ofantlig summa pengar. Men när man tycker att 28 miljarder är mycket pengar måste man komma ihåg att regeringen vill satsa hela 105 miljarder i både väg och järnvägssatsningar kring Stockholm och totalt 417 miljarder till hela Sverige. Förbifarten kommer alltså bara kosta ungefär 7 % av den totala investeringsbudgeten för vägar och järnvägar.

Förbifarten är viktig för hela Sverige och det är egentligen obegripligt att man inte byggt den tidigare. När nu regeringen går ut och säger att den ska byggas är det ett starkt besked för alla oss som tror på utveckling och vill att Stockholm och Sverige ska växa. De som är emot Förbifarten tar inte ansvar för framtiden. I framtiden kommer vi behöva både bra vägar och bra kollektivtrafik. Regeringen har redan satsat miljarder i den viktiga pendeltågstunnel som ska gå under Stockholm. SL bygger ut Tvärbanan och genomföra många andra satsningar. Det ena behöver faktiskt inte ta ut det andra.

Det är samtidigt roligt att läsa att den rödgröna alliansen i Stockholm spricker nu när sossarna går ut och säger att de också vill bygga förbifarten medan Miljöpartiet och Vänsterpartiet är emot. Socialdemokraternas starka kvinna i Stockholm, Carin Jämtin, går ut och säger till DN att det är ett löfte från henne att Förbifarten kommer att byggas. Men vi som minns Annika Billströms ”löfte” att inte införa biltullar i Stockholm inför valrörelsen 2002 minns också att vissa löften är alltför lätta att bryta.

Bloggar om detta: Kent Persson och Andersson och Lotta och Arkelsten och Kjellberg och Ankersjö och Edvin och PCL och PJ och Robert och Mark och Krohniskt

Pingat på http://intressant.se/intressant

Läs andra bloggar om: , , , ,