Boxer-Robert och kundtjänsten från helvetet

För att kunna se på lite fler kanaler i stugan än de som TV4 och SVT erbjuder ”gratis” så skaffade jag ett Boxer kontantkort för digital-TV. Det funkar ungefär som ett kontantkort till en mobil och man behöver inte binda sig på ett långt avtal. Smidigt om man vill ha digital-TV med lite fler kanaler några månader om året i stugan utan att sätta upp en parabol. Det var i alla fall så jag tänkte. Så jag beställde ett kort direkt via Boxers hemsida. Det tog en väldig tid innan det kom hem (jämfört när man köper kontantkort till mobilen och det kommer dagen efter). Som tur var hade jag inte särskilt bråttom så det var OK trots den långa leveranstiden.

När jag hade kortet i min hand tog jag med mig det till stugan. Kopplade in det och tänkte börja titta (jag hade en CA-modul sedan tidigare). Nä, så enkelt var det givetvis inte. Kortet måste aktiveras först. Jag försökte först via hemsidan som det stod i instruktionen (tur att man har Internet på landet…) men hur jag än gjorde så fick jag ett felmeddelande att programkortsnumret var ogiltigt. Tillfälligt tekniskt fel tänkte jag och ringde kundtjänst. Där fick jag beskedet att programkortet skulle aktiveras och kanalerna skulle funka inom 48 timmar. Alltså två dagar! Är det någon som manuellt ska knappa in numret i alla tv-stationer och cykla runt i hela Sverige eller varför ska det ta så lång tid?

Men när jag satte i kortet i tv:en igen och bläddrade runt bland de kodade kanaler funkade det alldeles utmärkt på en gång! Det hade ju tanten i kundtjänst kunnat sagt. Tänk alla som troget väntar 48 timmar och inte testar. Stackars dom. Under två veckor kan man dessutom se hela utbudet gratis vilket är trevligt. Men det var efter dessa två veckor som det började strula. Plötsligt en dag funkade inga betalkanaler.

Jag ringde kundtjänst igen. Mitt programkortsnummer, som jag angivet och fått aktiverat två veckor tidigare, fanns plötsligt inte i Boxers system.

”Kortet du har finns inte”. – Jo, men jag har det ju här i handen!

Ni förstår hur löjligt det blev. Till slut ville tanten i kundtjänst ha ett ordernummer för att jag skulle bevisa att köpt kortet på Boxers hemsida. Som tur var hade jag tillgång till mig mail så jag kunde fiska upp ordernumret på mailet jag fick vid beställningen. Hade jag inte haft det numret hade jag varit rökt. Hon sa inte riktigt så, men jag förstod innebörden. Utan ordernummer, inga betalkanaler. Trots att jag hade köpt ett programkort, som dock inte fanns i Boxers system (!). Efter ett långt samtal sa tjejen att det skulle funka inom 48 timmar. Verkar vara någon slags Boxer-standard det där med 48 timmar.

Men så igår, då det bara gått 24 timmar, ringde jag kundtjänsten igen. Min erfarenhet av kundtjänster i allmänhet är att de är dumma i huvudet och att man måste stöta på om något ska hända. Och tur var väl det. Den första tjejen jag pratade med kunde inte hjälpa så mycket. Programkortsnumret jag angav var felaktigt. Och så kom frågan om ordernummer. Då prövade jag att säga att jag inte hade ordernumret. Där tog det stopp. Utan ordernummer. Ingen hjälp. Jag försökte förklara att ett mail kan försvinna och att det inte är min skyldighet att hålla kolla på deras ordernummer. Men tjejen stod på sig. Inget ordernummer. Ingen hjälp. Där någonstans brast det. Jag bad Boxer dra åt helvete. Någon av oss la på luren för helt plötsligt blev det bara tyst.

Jag tog några djupa andetag och ringde igen. Fick prata med en tjej igen och trodde faktiskt det var samma som jag pratade med nyss men det var det inte. Skönt. Det blir lätt så dålig stämning när man ska prata med någon som man precis bett fara åt helvete. Samma visa igen. Men den här gången kom inte frågan om ordernummer. Tjejen fick mitt programkortsnummer och bad mig vänta. Jag väntade och var beredd på kommentaren att numret var ogiltigt. Men tjejen kom tillbaka och sa istället att jag fått fel programkort! Ett programkort som inte alls ska användas till kontantkortsabonnemang. Det var därför jag inte kunde aktivera det på hemsidan för två veckor sedan! Kunde inte kundtjänsten kläckt ur sig detta från början? Och hur kunde dom aktivera ett felaktigt kort från början. Jag gav den vettigt tjejen lite feedback som hon kan ta upp på nästa personalträff. För hennes plommon till kollegor borde ju lära sig ett och annat.

Nu var jag en besvärlig kund som inte gav upp. Men tänk på alla stackars andra! Som får stå ut med kundtjänster som är helt blåsta i bollen och inte har något att sätta emot. Jag tycker synd om Boxer. Jag tycker synd om deras kunder. Jag tycker lite synd om mig själv som p g a ett ofattbart monopol på marksänd digitaltv tvingas köpa tjänster av ett företag som har en idiot till reklamgubbe som heter Robert. Men så är det i DDR-Sverige idag. Monopolen som på pappret ser ut att bli färre är så illa skötta att det förmodligen var bättre service på det statliga tvbolaget i Östtyskland på 70-talet.

PS. Tjejen lovade att skicka ett nytt kort och särskilt till sommarstugeadressen eftersom det är här jag är och ska ha kortet. Det lät som hon skrev den adressen på ett kuvert. Hon skulle skicka det med A-post lovade hon. Ändå så kom det ett nytt programkort till vår hemmaadress idag! Gaaah. Man blir bara så trött.