Dagens spårvagnsolycka ingen bra reklam för spårvägskramarna

När man ser sådana här bilder från Göteborg idag är man väldigt tacksam för att ingen dog och att ”bara” två skadades allvarligt. Många minns nog den allvarliga spårvagnsolyckan vid Vasaplatsen i Göteborg 1992 då 13 personer omkom. Vilken för övrigt P3 Dokumentär gjort ett bra reportage om.

Samtidigt måste man fundera. Är det vettigt att dra ny spårväg genom hela Stockholms innerstad om säkerhetsystemen är så undermåliga att en spårvagn kan köra in i en annan stillastående spårvagn bakifrån?

Den ena vagnen körde enligt de första uppgifterna in i den andra bakifrån. Det skedde vid hållplatsen och den påkörda vagnen stod stilla.

Kanske måste Kristdemokraterna och Christer G Wennerholm (M) – de som stenhårt lobbar för spårvägssatsningen genom Stockholm city – ta sig en allvarlig funderare innan man går vidare och lägger räls.

Läs andra bloggar om: , , ,

  • Anonym

    för att inte tala om alla bilolyckor.. nej, du har helt rätt.. förbjud alla typer av fordon.

  • Anonym

    Samtidigt måste man fundera. Är det vettigt att låta lösa bussar irra omkring genom hela Stockholms innerstad om säkerhetsystemen är så undermåliga att en buss kan köra av gatan och in i en hop med människor?

    Att busskramare och spårvägshatare tar varje olyckstillfälle i akt för att kritisera spårvägen som fenomen visar tydligt att de inte har en aning vad det handlar om. Antalet bussolyckor bara i Stockholm är skrämmande många. Varje år skadas ett flertal och då och då dödas folk av bussar. Men är det någon som egentligen ifrågasätter detta?

    Slussen 28 Maj 2011: 6 skadade när en buss skenar.
    Järfälla 26 april 2011, en buss kör in i baken på en annan buss.
    Djurgårdsbron 23 november 2010, en buss kör in i baken på en spårvagn.
    Västerbron 10 augusti 2009: 1 cyklist omkommer i busskrock.
    Norsborg 23 oktober 2008: 1 person blir påkörd av en buss.Detta är bara ett litet axplock av olyckor med buss inblandad, och detta bara i Stockholm.

    • Bo Lagerqvist

      Ja, bussar är farliga, man vet aldrig var de dyker upp ifrån – inget att satsa på !
      Olyckan vid Djurgårdsbron då en buss körde rakt in i en spårvagn kallades i pressen för ”spårvagnsolycka” :-). Ja, se journalister.

      • Anonym

        Poängen är att argumenten som de använder för att smutkasta spårvägstrafiken inte håller, och de slår dessutom tillbaka på dem. Såväl bussar som spårvagnar hör hemma på Stockholms gator. De kompletterar varandra på ett utmärkt sätt. För varje bilist, cyklist och gångtrafikant som går över till kollektivtrafiken så minskar vi risken för olyckor.

        Därför skall spårvägstrafiken utökas rejält och busstrafiken fortsätta trimmas.

  • Nej, och bussar måste givetvis också snarast förbjudas. Det finns ju uppenbart ingenting som hindrar de från att köra ned för trappor in i folkmassor som på Slussen. Och häromdagen såg jag en krockskadad buss under Klarabergsviadukten. Tydligen kunde den obehindrat köra in i något annat fordon. Skandal! För att inte tala om flyget, som omedelbart måste avvecklas. Rent livsfarligt.

    Det sker olyckor med samtliga transportslag. Tåg, bil, buss, flyg, spårvagn, tunnelbana. Det är inget skäl att inte införa spårvagnar i Stockholm.