Dyrare och krångligare SL-resor för besökare

När det nya systemet ”reskassan” införs är det på sikt tänkt att det ska ersätta förköpsremsan som man idag kan köpa för 200 kr (fullt pris) och som består av 16 kuponger. Eftersom en kontantkupong kostar 22 kronor/styck så är det en alltså en betydligt bättre affär att skaffa en remsa om man ska åka flera gånger. En enda automat/SMS-biljett kostar hutlösa 36 kronor för en zon så att göra småköp blir genast väldigt dyrt och kan bli en chock när mobiltelefonräkningen dimper ner i brevlådan.

Men nu ska förköpsremsan bort och ersättas med ”reskassan” som man laddar på sitt SL Access-kort (där man idag laddar månadskortet). Vilket i princip låter smart. Men.

Det stora problemet är att varje SL Access-kort är personligt. Reser man i ett sällskap måste alltså varje person ha sitt eget Access-kort. Idag kan man, om man t e x är en familj som besöker Stockholm en helg, köpa en förköpsremsa tillsammans och sedan använda den, oavsett vem som åker. Åker man mest i innerstan (en zon) så räcker förmodligen en remsa en helg.En remsa kan alltså delas mellan flera vilket blir en någorlunda prisvärt alternativ för turister och besökare som vill åka kollektivt i Stockholm. Att skaffa ett Access-kort kostar 20 kronor.

Men med SL:s nya förslag måste en familj alltså skaffa Access-kort till alla i familjen, även barnen, för 20 kr/st och sedan ladda dessa kort med minst 100 kr/kort för att åka kollektivt i Stockholm en helg. Om man nu inte köper lösa kuponger förstås. Eller skaffar en 72-timmarsbiljett för 230 kr/pers (fullt pris). Hur har SL tänkt här egentligen? Och har man stämt av detta med Stockholms besöksorganisationer?

Vill man inte att folk ska semestra i Stockholm? Eller tänker man sig att de ska ta sin egen bil eller åka taxi?”

Sedan ett annat problem. Turister kan inte köpa SMS-biljetter eftersom det för dessa krävs svenska (registrerade) mobilabonnemang. Man kan alltså inte ens skaffa ett svenskt kontantkort att resa med! Så om du som turist hamnar på en busshållplats utan biljettautomat (de hållplatserna är ganska många) så är det kört. Du kan inte ta bussen eftersom det inte längre går att betala kontant ombord.

Jag trodde att SL och Stockholms politiker ville att flera skulle åka kollektivt, inte färre.

Läs andra bloggar om: , , , ,

  • Denina Sjölund

    Med det nya SL accesskortet så kostar en enkel
    biljett från Kagghamra i Botkyrka till T-centralen 72 kr för en vuxen!! och om jag skulle åka
    tur och retur med alla mina 4 ungdomar skulle det kosta 464kr! FANtastiskt. Jag tycker att det luktar segregering lång väg här. Politikerna vill att de som bor i förorterna håller sig där.

  • HL

    Håller med i dina invändningar. Fördelen är att spärrvakterna slipper massa meningslöst stämplande och i stället har mer tid att ge service. 

  • Marie

    Inte bara det, många har ju idag företagsabonnemang på telefonerna som är spärrade mot den typen av inköp så att det inte går att köpa biljetter.

    Jag förstår verkligen inte varför Stockholm måste göra allt så krångligt? Det fungerar ju bra på nästan alla andra ställen.

    Oslo har en välfungerande kollektivtrafik, mycket mindre förseningar (upplever jag i alla fall), inga krångliga spärrar men många kontroller (såg en kontroll under tre år i Stockholm) och gratis kort som man kan ladda med en eller flera biljetter och som inte är personliga. Inte ens månadskorten är personliga, och för den som inte har kort kan man köpa biljett på bussen, dock mycket dyrare.

    Det fungerar. Och jag tror inte Oslo har så mycket mindre bråk än i Stockholm, så varför fungerar ingenting där?!