Lösningen måste vara att städa och spola gatorna

Det är klart att ingen vill ha dålig luft inne i stad. Samtidigt vill nog alla ha säkra däck att åka på om det skulle bli rejält halt, vilket det faktiskt blir runtomkring och även i Stockholm titt som tätt. Alla är överens om att dubbdäck är det bästa däcket då det är riktigt halt. Ändå verkar det som om Stockholms stad vill ta sitt dubbdäcksförbud vidare och utöka antalet gator det ska vara förbjudet att åka med dubbdäck. Idag gäller förbudet bara på Hornsgatan på Södermalm. Jag tror det blir problematiskt att utöka förbudet. Det kommer inte att respekteras. Folk vill välja sina däck utifrån andra preferenser än att tänka på vilka gator man kanske kommer åka på. Det finns säkert bra vinterdäck utan dubb som duger åt vissa. Åt oss som vill vara på den säkra sidan, kanske vill åka till fjällen och vet att man åker på osaltade vägar, vill nog fortfarande köra med dubbdäck. För säkerhetens skull. Å andra sidan vill nog de som bor i stan att deras luft ska vara någorlunda hälsosam att andas in. Jag tror precis som Motormännen att detta kan bli ett bedrövligt beslut för trafiksäkerheten. Hur många är det som minns sin halkkörning? Hur många är det som känner sig riktigt, riktigt säkra hur de ska göra i en skarp situation när de måste bromsa och ska försöka häva en sladd? Förmodligen ganska få. Vi måste faktiskt utnyttja all säkerhet som vi kan få hjälp av, från säkrare bilar med antisladdsystem och moderna dubbdäck.

Jag tycker att det verkar otroligt oöverlagt att man ska införa ett förbud utan att ha bestämt sig för på vilka gator”, säger Mikael Höög, pressansvarig för Motormännen

Lösningen måste istället vara att man måste få fort dessa farliga partiklar på annat sätt. Spola och städa gatorna varje natt kanske är ett alternativ. Lägga annan asfalt som inte rivs upp lika lätt? Byta ut asfalten mot betong? Lägga kullersten? Det måste finnas en massa olika, säkert bättre, alternativ än att bara förbjuda dubbdäck. Vi får heller inte glömma bort att samma farliga partiklar existerar på många andra ställen. Nere i Tunnelbanan till exempel. Och de får man inte bort genom att förbjuda dubbdäck ovan jord. Det är de giftiga partiklarna som dödar, inte nödvändigtvis dubbdäcken. 

Här måste Stockholms stad faktiskt anstränga sig att tänka till lite längre än bara dubbdäcksförbud.

Läs andra bloggar om: , , , , , ,