Någon som behöver en riktigt stor båt?

Skarven är till salu läser jag i Ålandstidningen.  Jag kan inte påstå att jag följt all politik kring skärgårdstrafiken på Åland men kan ändå tycka att det är lite märkligt att man köper ett stort fartyg för flera miljoner euro får att bara  några år senare känna att det kanske inte riktigt var en så bra affär och istället hitta på något annat.

Var är långsiktligheten?

Det är klart att trafiken mellan Degerby och Svinö skulle kunna lösas på andra sätt, t ex med öppna flakfärjor, typ färjan mellan Vaxholm och Rindö. Men då måste man först bygga vägbankar mellan småöarna så att överfarten blir kortare än vad den är idag. Ingen vill ju sitta instängd i en bil i över en halvtimme om stormen piskar på och vatten, snö eller is yr omkring på däck.

Hade det inte varit smartare att utreda detta INNAN man gick och byggde sig detta lyxbygge som man väl ändå får kalla Skarven? Då kanske man hade sparat pengar istället. Alla måste väl förstått att det kostar på att ha ett såpass stort fartyg i drift med personal och ökade bränslepriser. Självklart ska skärgårdstrafiken utvecklas för att få en levande skärgård men man måste göra rätt saker för pengarna.

Att nu sälja Skarven och försöka hitta på något annat på kort varsel känns desperat.

Det slutar väl med att gamla Knipan kommer tillbaka på samma rutt tillsvidare kan man tänka… Och man får bygga om färjfästena ännu en gång.

Läs andra bloggar om: , , ,